Sven tittar in
Sven of Sweden Svens Vinspalt Sven på resa Sven spanar Sven tittar in Snart på banan Nyfiken på Kultiverat Om Sven of Sweden
HAVET ÄR HENNES ELEMENT (publicerad 2014-05-02)
– Värsta chocken har lagt sig, nu måste vi titta framåt, säger en luttrad Marie-Louise Edholm sedan Götheborgs Kina-expedition blivit inställd.
I tretton år har hon varit aktiv i projektet. Först via en arbetsmarknadsåtgärd för arbetslösa.
OSTINDIEFARAREN GÖTHEBORG HAR HAFT EKONOMISKA problem förr. Men att kort före planlagd avsegling tvingas avblåsa Kina-expeditionen då utlovad sponsring uteblir - det skräckscenariet hade ingen räknat med.
När Marie-Louise Edholm halkade in i projektet januari 2001, hade hon precis övergett drömmen att bli sjökapten.
– Jag gick på sjöbefälsskolan i Kalmar men trivdes inte alls som ensam tjej bland 60 killar; kustjägare och andra macho-män. På praktiken hamnade jag på ett rorofartyg, som kändes mer som en fabrik än en båt. Ett år höll jag ut, sedan hoppade jag av utbildningen.
MEN HAVET LOCKADE fortfarande. Marie-Louise är född in i seglandet. Pappa Rolf Edholm har varit besättning på det genuina segelfartyget Sea Cloud som går i kryssningstrafik och har seglat skonerten Meta i filmen Utvandrarna.
– Inte så att han var skådis, men besättningen syntes ju och blev tillsagda att ta av klockorna och växa skägg, berättar Marie-Louise och tillägger att när hon föddes var det slut på de stora äventyren.
– Då tyckte mamma att han skulle hålla sig hemomkring, så han skaffade sig fiskebåt och blev yrkesfiskare.
Faderns kontakter bland segelfartygsentusiaster ledde Marie-Louise fram till ostindiefararen, där bygget kommit så långt att spanten var på plats.
ORIGINALSKEPPET GÖTHEBORG SOM FÖRLISTE i Göteborgs hamninlopp år 1745, hade utforskats av dykare 1984 och kopian började byggas 1995. Att faktiskt segla skeppet till Kina 20 år senare, den vilda idén var ännu inte kläckt vid Marie-Louises ankomst i projektet.
Arbetsförmedlingen övertygades om att yrket fartygsriggare var på uppgång, en arbetsmarknadsutbildning startades och Marie-Louise fick en av platserna.
– Redan andra veckan åkte jag med segelmakarna till Stockholm för att närstudera regalskeppet Wasas segel och få tips inför tillverkningen av master och rån.
Utbildningen övergick snart i en anställning och denna gång hamnade hon helt rätt med sin erfarenhet från Långedrags sjöscouter och Svenska kryssarklubbens seglarskola (SXK).
NU TRETTON ÅR SENARE är Marie-Louises titel bås, vilket innebär arbetsledare för underhållet ombord. Hon är dessutom delansvarig för riggen.
Under tiden har hon hunnit bilda familj och liksom fadern fått lite "direktiv" hemifrån.
– Min man Peter och dotter Sarah godkänner att jag seglar med fem veckor om året. Hade expedition Kina 2014 blivit av skulle det räckt till sista etappen.
År 2005 var hon med betydligt längre. Då dottern Sarah föddes kort före jungfrufärden till Kina fick Marie-Louise nöja sig med att vinka av skeppet från en följebåt. Men några månader senare var Peter pappaledig.
– Jag mönstrade på i Brasilien för att korsa Atlanten till Afrika. Då hade projektet för övrigt inga pengar men vi litade på att finansieringen skulle lösas på nåt sätt. I Sydafrika kom Peter och Sarah och hälsade på och vi bodde på hotell i fem dagar. Det var jätteroligt men hemskt att skiljas åt igen. Jag hade kunnat ta nästa flyg, så ledsen var jag.
MEN DET VAR BARA ATT BITA IHOP inför nästa utmaning. Nu skulle de ner till den 40:e breddgraden, känt bland seglare som "the roaring forties", och där fånga de gynnsamma vindarna österut.
– På den breddgraden ligger ett pärlband med lågtryck, kallt och ruggigt är det, men det blir snabb segling. Vi höll upp till tio knop. Då kände man sig stolt, det är det här fartyget är byggt för. Och under de 42 dygn det tog fram till Australien, såg vi inte ett enda fartyg.
Marie-Louise Edholm hoppas på en snabb avfärd mot andra mål, nu när Kina skjuts på framtiden.
– Vi är klara för avsegling och om vi blir kvar i Göteborg måste vi rigga av igen. Ostindiefararen är byggd för att segla på de stora haven, hon mår inte alls bra av att bara ligga still i hamn.

/ELISABETH WIKSTRÖM

FOTO: ELISABETH WIKSTRÖM

MARIE-LOUISE EDHOLM
Ålder: 39 år
Yrke: Bås, lättmatros, riggare
Bor: Villa i Tolered, Lundby
Familj: Maken Peter, dottern Sarah, 8 år
Intressen: Segelbåtar, sjöscouterna, stickning

Faksimil från GP (2014-05-02)


FOTO: GP Namn

  OM: Sven of Sweden   KONTAKT: red@SvenofSweden.se