Sven spanar
Sven of Sweden Svens Vinspalt Sven på resa Sven spanar Sven tittar in Snart på banan Nyfiken på Kultiverat Om Sven of Sweden
EN GRÖN VÄG (publicerad 2014-03-01)
Ekologiskt, till pressade priser, och bra betalt till producenten – den ekvationen vill Hanna Svensson och Jonas Kuschel få ihop i Ekostore.
I deras nystartade gröna butik är allt från äpplen till raklödder garanterat ekologiskt.

Jonas Kuschel och Hanna Svensson (överst) äger och driver den ekologiska butiken Ekostore.     FOTO: ELISABETH WIKSTRÖM
I MÅNGA LÄNDER ÄR EKOLOGISKA matbutiker en del av vardagen.
– Wholefood, USA:s största kedja har funnit sedan 1970-talet. Där är det på riktigt, många handlar ekologiskt, säger Hanna Svensson.
Idén började gro utifrån egna behov. De har alltid handlat ekologiskt, men tyckte utbudet var snävt. Det märktes vid matbordet, kosten blev ensidig, även fast de inte är vegetarianer utan äter ”allt”.
Jonas växte upp i Tyskland med butikskedjor som bara säljer ekologiskt, och det borde ju fungera även i Sverige. Större volymer ger mindre transportkostnader och med färre mellanled kan producenterna ändå få bättre betalt, menar han.
– Vår ambition är inte att skapa en lyxbutik. I Stockholm finns det fenomenet med utvalda ekologiska varor och ett enormt påslag i priset. Där kan jag köpa mina presenter, men inte handla dagligen. Det vill vi möjliggöra med Ekostore. Visst kostar maten lite mer, men om jag planerar mina inköp, köper efter säsong och slänger mindre blir skillnaden inte så stor.
DERAS VAROR ÄR EKOLOGISKA till 100 procent, samt rättvisemärkta om det alternativet finns ekologiskt. Men en del kunders krav på närproducerat, kan och vill de inte uppfylla.
– Vår kyckling kommer från Bosarp i Skåne, det tycker vissa kunder är alldeles för långt bort, säger Jonas. Men man kan inte driva närproducerat in absurdum. Svensk tofu, till exempel, skulle bli orimligt dyr, vi odlar väl inte sojabönor här? Och om varje liten gårdsproducent kör in till stan i en skraltig lastbil, vad blir det då för utsläpp? Närproducerat är självfallet bra, men man måste göra en bedömning av hela produktionskedjan inklusive resursutnyttjandet.
HANNA POÄNGTERAR att det finns andra vägar från produkt till butik som är viktigare.
– Här kommer etikfrågorna in. Det finns ett händelseförlopp mellan planta och butik, det är också en del av produkten. Och även om kvaliteten är hög i sig, måste odlarna ha justa villkor. Barnarbete är inte OK.
Jonas halar upp en påse godis från en låda på kontoret, som exempel på hur viktigt det är att hela kedjan är ekologisk.
– Den tyske producenten återkallade allt för en miss i transporten. Det visade sig att speditören inte var ekologiskt certifierad. Så noga är det. Även om godiset fortfarande är 100 procent ekologiskt, vill inte tillverkaren att vi säljer produkten. Och det skulle heller aldrig falla oss in. Vi vill absolut inte vara länken som glappar i kedjan.

/ELISABETH WIKSTRÖM
HANNA SVENSSON
Företagskonsult inom CSR, alltså frågor som handlar om etik, miljö, socialt ansvar och hållbar tillväxt.

JONAS KUSCHEL
Doktorand inom tillämpad IT, forskar f n på Volvo, och dessutom sitter han i ett miljöråd på universitetet.

De bor tillsammans i en lägenhet på Otterhällan, centralt i Göteborg och inte långt därifrån på Ekelundsgatan ligger deras butik Ekostore som de startade våren 2007.

EKO STORE
Mataffär med ekoprofil. Alla varor är ekologiska, hela vägen, inklusive transporten.
Butiken har manuell chark- och bröddisk.
I sortimentet finns förutom mat också tvättmedel, tvål, godis och snacks.


  OM: Sven of Sweden   KONTAKT: elisabeth.walleby@gmail.com